Main route Sand am Main - Würzburg

20 juli 2017 - Zapfendorf, Duitsland

Woensdag 20-07

Start om 10.00 mijn kilometerteller staat op 6711. Doel voor vandaag is een camping bij de stad Volkach.

Route via Zell am Main , Kleinaugsfeld, Hassfurt, Wulflingen, Unterheres, Ottendorf, Schonungen, Schweinfurt, Bergrheinfeld, Garstadt, Wipfeld, Steinheim, Fahr, Volkach.

Voor de koffie onder weg koop ik bij de Lidl kant en klare Latte. Al snel pakken donkere wolken zich samen als reactie op de afgelopen hete dagen. Halverweg Hassfurt eerst een paar druppels en langzamer steeds heftiger.

Daar krijg ik gezelschap van een Duitse medefietser die al drie weken onderweg is en een rondje Bayren maakt. Hij is gestart in Wurzburg en is nu weer op weg naar zijn beginpunt. Net als ik, een kampeerder, met keuken, slaapkamer, kledingkast in zijn fietstassen. Een Garmin voor de route en zijn hobby, Geocatching. Iedere keer buigt hij af en schreeuwt dan;” Even zoeken, ik haal je wel in”. Zo fiets ik verder, af en toe met gezelschap.

Bij Wipfeld met de veer de rivier over. Het regent nog steeds. Het wachten is op de veerboot. Dan arriveren er 5 fietsers. Bonte kleuren van hun poncho,s fleuren de grauwe sfeer een beetje op. Een stel vrienden. Ongeveer van mijn leeftijd, 2 met E-bike. Ze hebben weinig bagage, echte hotelgasten dus.

Zoals gewoonlijk is er een de leider , grappenmaker, grote mond iedereen moet naar hem luisteren. Dan doen ze dus ook. De veerboot komt en de groot bek dringt voor en snijdt mij eenvoudig de pas af. De rest volgt hem braaf.

De regen valt nu in stromen neer. Ik volg de groep op een afstand. Langs wijnbouw velden, dit moet als de zon schijnt heerlijk zijn hier. Nu is het gewoon doortrappen.

Ik kan de camping niet vinden , ik rij rondjes, het regent steeds heftiger. Ik probeer met Google Maps de camping te vinden. Met de vele regendruppels op mijn scherm is het wat moeilijk te zien. Uiteindelijk na veel heen en weer rijden, en vragen is het gelukt .Ja, en nu is het droog. Door de regen op mijn brillenglazen ben ik er gewoon voorbij gereden.

Moet toch wat meer oefenen met Google Maps of beter op de kaart kijken. Op de camping zit de Duitse Geocatcher Brend al aan zijn bier. Ja, een Garmin is misschien toch een overweging.

We doen samen nog een biertje. Dan de tent opzetten. Douchen, deze camping heeft voor betreft het sanitair voor mij een 10*, een echte regendouche, granieten vloeren en wanden pure luxes, dit is “Glamping”. Warm worden en dan op zoek naar mijn avondeten. In de stad op een terras , schnitzel met frites en natuurlijk een Radler er naast. Dan komt de popie jopie van de fietsersgroep van de veer voor een biertje. Zet zich tegenover mij en begint uit zijn nek te lullen.

Wat een figuren heb je toch in het leven.

Hij wil mijn naam weten. “Waarom vraag ik?” ,

“Dat vertel je mij toch wel?”

“O Ja?”.

Ik mag hem gewoon niet.

Gelukkig zijn er ook nog normale mensen. Nadat de grootbek afgeserveerd is komt er een echtpaar aan tafel.

“Holland?”

“Ja”.

“Wij hebben in Holland een fietstour gemaakt en geslapen bij – Vrienden op de fiets- , ken U dat?”

En ik vertel hem natuurlijk enthousiast over al mijn tochten met de onderkomens bij de “Vrienden”.

Dan klink er Glenn Miller muziek vanuit de straat verder op.

Ik eet met smaak en grote happen mijn bord leeg, reken af, groet het echtpaar hartelijk en loop in richting van Miller. Op het marktplein is een groot podium met een Big Band met tenminste een 20 man bezetting. Het plein is afgeladen. De zon schijnt weer, wat een heerlijk avond gaat dit worden. Muziek van Miller, ik krijg een glas wijn van mijn Duitse Geocatcher, lekker gegeten. wat wil een fietser die de Mainroute doet nog meer?

Goed geslapen, weer vroeg uit de slaapzak en nu samen richting Wurzburg. Bernd, mijn medefietser weet een leuke camping . Hij ,”Würzburg is niet zo ver, dat kunnen we vandaag halen”.

Op de borden staat inderdaad nog maar 40 km. Maar op mijn ouderwetse kaart staat een heel ander getal. Maakt niet uit, gewoon gaan met die banaan.

Echter na verschillende uren stevig doorfietsen geven de borden nog steeds een behoorlijke afstand aan richting Wurzburg. Foutje bedankt, Garmin verkeerd ingesteld. Ik vertrouw voortaan liever gewoon op de ouderwetse kaarten, want de elektronica is toch niet alles.

camping Volkach Dorpsplein Volkach