Rijn fietsroute van Roermond naar Konstanz Bodenmeer . Stroomopwaarts

17 augustus 2017

20170826_110728

Hier ben ik nog wel even mee bezig voordat alles  in goede orde staat.

maar hier alvast een concept van mijn fietstochtje

Start van de Rijnroute in Bamberg

bamberg hostel

Desc:

Eerst een overnachting in het Backpackers hostel in Bamberg.

Morgen reis ik met de Flixbus naar Utrecht en dan naar Den Haag met de trein.

flixbus

Desc:

Met flixbus vanuit Bamberg naar Utrecht in Holland, fiets achterop, instappen om 09.15 karren maar.

dan met de trein naar Den Haag waar mijn dochter woont.

Voor ik de grote fietstocht begin eerst nog even wat daagjes samen doorbrengen.

Voor mijn fiets heb ik nog een voordrager nodig en lowridertassen, voor een betere uitgebalanceerde fiets, dan op mijn vorige fietstocht langs de.Main

Den Haag

Desc:

Na heerlijke daagjes met mijn kinderen doorgebracht.

Dan is het tijd om te vertrekken.

Fiets Is nu helemaal goed beladen, met de nieuwe voortassen ligt mijn ijzeren ros als een tank op de weg.

Vanuit Den Haag met de trein naar Roermond. Daar start ik mijn tocht langs de rivier de Roer.

huisonderweg.nl

Overnachting is al geregeld in Roermond

Een voor mij bekend adres Van de stichting 'Vrienden op de Fiets'-

Ben er al vroeg dus even tot rust komen in het nabij gelegen park.

Inchecken, ik krijg een leuke zolderkamer.

De kleinkinderen van de familie logeren bij opa en oma, die gaan eerst in bad ,daarna kan ik heerlijk douchen.

Ik breng de avond door met het tekenen van mijn eerste aanzichtskaart voor Regina.

Daarna nog even en romannetje doorbladeren en oogjes toe.

Www.huisonderweg.nl is de website van de familie.

Roermond - Düren/Echtz

Desc: Tegen de stroom van de Roer in. Roemond, St.Odilienberg,Vlodrop, St. Odilenberg, Effeld, Wassenberg, Hückelhoven, Linnich, Tetz, Broich, Jülich, Düren.

Op weg en ik start met volle zonneschijn, na een heerlijk ontbijt met nog 2 anderen gasten op het terras, richting Vlodrop.

Ik zoek de weg verder volgens de kaart . Langs de Roer ( Rur in het Duits) , Linnich, Jülich en dan Düren waar ik mijn 1e camping heb.

Tot aan Jülich was het een geweldige tocht, maar daarna was het; zoeken , stoppen, vragen, rijden, stoppen, vragen. Geen aanwijsborden te zien. Waarschijnlijk omdat ik in de tegenrichting ga van de beschreven route

Er is een Bike-Line route beschijving" RurUfer-Radweg" van uitgeverij Esterbauer.

Uiteindelijk toch Düren bereikt en de camping "am See" gevonden.

Grote camping ruime velden, bar restaurant maar een armzalig sanitaire gelegenheid.

Ik sta met 2 andere Hollanders op het tentveld.

De een, met een uitgebreide outdoor-uitrusting, Hillebrand, Colemann, Ortlieb,ect, Steve Jobs communicatie middelen, Santos fiets,

De ander met; een gewone stadsfiets, boodschappen tassen, koepeltentje van Bristol, gasstelletje , oude keukenpan.

Het zijn dus weer Hollanders die op volksverhuizing zijn, op welke wijze dan ook.

Schweinheim Camping Katzenloch

Düren-Schweinheim/Euskirchen

Desc: Kleine private camping zeer idelische en sprookjes achtig kosten 7,50

Na een aangename fietstrip volgens Google Maps kom ik bij Schweinheim aan

Na wat zoeken en het dorp doorkruist te hebben vind ik de kleine privaatcamping , zeer idelisch en sprookjesachtig,aan de buitenkant van het dorp.

Krijg een eigen veldje midden in het bos aangeboden. De zon schijnt. Zet mijn tent op en ga mijmeren op mijn prive picknicktafel, en teken een aquarelpostkaart voor het thuisfront.

kosten 7,50

Desc: richtng de rivier

Vanaf Euskirchen is de route die uitgezocht is alleen maar berg/heuvel af.

Ik door kruis het stadsgedeelte recht toe recht aan naar de Rijn. Gewoon oostwaarts , Mijn kleine belkompas van 1,50 euro helpt mij daar bij. Ik bereik mijn doel "de Rijn". Het vragen naar de juiste weg was maar 1 keer nodig.

In de volle zon blijf ik genieten, eet mijn boterhammen, drink mijn water en kijk naar alle fietsers die stroomafwaarts gaan.

Ik ga dus letterlijk en figuurlijk tegen de stroom in.

Römische pelgrims

Op weg op de eeuwenoude pelgrimsweg

Desc:

Ik ben nu op de" pelgrimsweg"die van Keulen tot Bingen wat een eeuwenoude pelgrimsweg langs de Rijn is. Deze wordt al genoemd in de geschriften in de 14 eeuw.

De vraag die ik mij zelf stel, hoevelen zijn mij al voorgegaan? In vergelijk met de allereerste pelgrims heb ik het makkelijk; asfaltwegen, campings, hotels, Fremdenzimmer, Gasthöfe. Mobiel, credit-kaarten.

Remagen

camping zoals alle andere niks bijzonders

Desc: camping bij remagen.

Deze omgeving wordt de Goldene Meile genoemd vanweg het zachte klimaat. Een zeer aangename rit naar het zuiden.

Mijn volgende slaapplaats is even voorbij Remagen op de camping "Goldenen Meile"

Bij aankomst niemand bij de receptie, dus zoals gewoonlijk pas na 15.00 uur inchecken.

De tent alvast maar opgezet en dan de brugrestanten van Remagen bezichtigen.

Erg Indrukwekkend zijn de restanten van de brug niet. In de overgebleven resten is een mueum gevestigd, wat natuurlijk weer gesloten is.

Aan de overkant van de rivier staat de gelijke restanten die na het instorten zijn overgeleven. De brug zelf is ingestort en heeft destijds het leven van 30 Amerikaanse soldaten gekost. Kijk dat is dus wel indrukwekkend.

Maak fotos en s´avonds op de camping een tekening restanten van de brug ,die ik naar huis stuur.

Op zoek naar de vele camping bij Mainz

Desc: Volgens de kaart moeten hier een groot aantal campings zijn.

Volgens de kaart moeten er in en bij Mainz campings zijn. Mijn keuze wordt de eerste camping aan de oever van de rivier voor het het eiland dat midden in de rivier ligt.

Ja, je kan wat kiezen op papier maar soms is de realiteit van keuzes wat anders dan men verwacht. Ik belandt op een reusachtig volkstuinen complex. Vele malen gevraagd, van hier naar daar gestuurd en weer terug. Na een uur kom ik gelukkig een fietsend echtpaar tegen. Zij sturen mij de goede weg op. In ieder geval richting andere campings -

Heb ik pech, wegens werkzaamheden aan de wegen voor de brug naar Wiesbaden moet ik mijn volbeladen fiets 5 verdiepingen omhoog via steigers naar het begin van de brug tillen.

Dan de teleurstelling van de dag je kan de brug op maar niet halverwege de brug naar de camping naar beneden. Gesperd.

Er zit niets anders op dan door te gaan, want die 5 verdiepingen weer naar beneden is geen optie en zo beland ik in Wiesbaden-

Kanoclub Wiesbaden

Desc:

Vanaf de hoge brug had ik prachtig uitzicht over de rivier.

Aan de overzijde en in de verte zichtbare witte caravans gaven mij de hoop toch nog een camping te vinden.

Na een een behoorlijk afstand door een industriegebied doorkruist te hebben, vervloog mijn hoop op een camping. Een caravanhandel, en dus geen slaapplaats. Er zat niets anders op dan door te gaan. Maar dan plotseling een bord met "KANOCLUB WIESBADEN" erop.

Ja

Desc:

Met het mooiste weer wat ik tot nu heb gehad nader ik de stad Mainz.

Vanuit Wiesbaden op de brug naar Mainz neem ik even de tijd en maak een foto.

Dat stad zelf heeft last van naweeen van de zomerfeesten.

Op pleinen en in parken worden podia en tenten afgebroken. Heftrucs maken hier de dienst uit.

Alleen op het plein voor de kathedraal is alles al weg en kan ik een foto maken zonder alle afbraak.

Fiets een beetje rond en zie vooral veel terrasjes vol toeristen en jongelui die van de zon genieten.

Ik wil eigenlijk gewoon weer op mijn route komen en in mijn reisflow verder fietsen langs de rijn.

Camping Kehl am Rhein

Camping Kehl.

Ik ben weer te vroeg om direct in te checken Pas na 15.00 uur.

Neem een biertje op het terras.

In afwachting van de opening van de receptie wordt de rij wachtende steeds groter.

Het aantal campers is hier reusachtig.

Het is toch overal het zelfde. Het zijn meestal de echtgenotes , die menen dat men eerder aan de beurt is.

Gelukkig heb ik de beheerder op mijn hand zegt tegen de administateur dat hij mij moet registreren en wijs mij mijn plaats aan. " Ga maar lekker naast het picknick plaats staan".

Kijk dat maakt het wachten weer goed.

In de loop van de middag komen er nieuwe avonturiers op de fiets aan.

Een Duitser, een Itamiaan uit Belgie, in de late avond een Fransman .

De Duitser Simon is op zijn eerste fietstour bezig volle uitrusting nieuw gekocht.

De Italiaanse Belg met een kunstmatige bloemenslinger aan zijn stuur , een Suly fiets, zeer zwaar beladen met gereedschap , naar eigen zeggen is hij fietsenmaker en is op zoek naar een nieuwe baan om zijn verdere fietstocht te financieren.

Zoals altijd moet men schijnbaar de uitrusting van elkaar vergelijken; fiets , tent, kookgerei, tassen,ect.

Zo leer men iedere keer wat nieuws.

Koken doen de Duitser en de Belg op een Primus brander die op allerlei brandstoffen kan werken.

Dat is bij het koken van het avondmaal ook te ruiken, een dikke petroleum stank van de Belg vermengt zich met de diverse maaltijden. "Dat is goedkoop", zegt hij.

Simon de Duitser kookt een astronauten menu op gas. Schoon en snel

Mijn menu is een Uncle´s Ben rijstzakje en kalkoenvlees uit blik. Ook op gas.

Dit avondmaal heb ik meestal onderweg,neemt weinig plaats in, vult goed en is snel klaar, meestal komt een een kant en klare salade bij.

Op mijn Jetboil is het water voor mijn koffie onderweg binnen 2 minuten aan de kook.

Desc: zoek tocht naar campings

De Brug daar met men geweest zijn.

Vanuit de camping is het 5 minuten op de fiets. Het mooiste weer van de wereld. Loop heen en weer . Kijk naar alle mensen die net als ik vol bewondering de brug over en weer lopen. Aan de ene kant Duitsland en aan de andere Frankrijk.

Schiet veel fotos met als achter grond de staal blauwe hemel, aan de Franse zijde neem ik een schepijs een echt Frans ijsje.

Het wachten in de rij was het waard.

Morgen dus de Franse kant van de Rijn nemen. Lijkt mij een uitdaging.

***

Met de kompas door de stad.

Desc:

Op de kaart staan de wijken van Straatsburg aangegeven die ik doorkruisen moet om bij het "Canal Rheine Rhon kanaal Rijn Rhone te komen. Hier ben ik op gevoel door de stad gegaan met mijn kompas en de grote wijken van de stad volgend om bij het kanaal te komen. Na een echte grote stadtour en veel vragen kom ik met behulp van een plaatselijke postbode wat zuidelijker bij IIlkirch-Graffenstaden uit.

Langs het kanaal is een fietsersdroom. Gewoon fietsen, naar de natuur kijken door kleine woongemeenschappen, en af en toe een jogger ontwijken.

De zon is mijn vriend vandaag. De schaduwen van grote bomen langs het water spelen voor mijn wielen.

Af en toe heerlijk koffiepauze maken zonder dat er iemand op de koffie komt.

Heerlijk 60 km ongedwongen fietsen tot mijn volgende stopplaats. Neuf-Brisach.

Vanuit Mainz-

doel voor vandaag Koblenz

Desc: Bad Breisig-Rheineck-Brohl-Lützing-Namedy-Pellenz-Andernach-Weißenthurm-Urmitz-Kalteengers-Sankt Sebastian-Kesselheim-Wallerheim-Neuendorf-Deutsche eck-Koblenz

Na een zonnige maar inspannende dag vanwege het slecht wegdek kom ik in de middag aan bij de camping " Deutsche Ecke."

Aan de overkant van het water zie ik de Stad Koblenz liggen.

Ik ga staan onder een overspanning van ijzeren balken met daar tussen gespannen doeken tegen het zonlicht.

Als zitplaatsen en tafels hebben ze van paletten verhogingen getimmerd. Echt retro.

De grond is hier keihard en uitgedroogd. Ik sla 2 haringen krom, en gebruik grote keien voor mijn 2 scheerlijnen

Langzamerhand druppelen er nog meer trekkers naar binnen, uit heel europa, Australie, Nieuw Zeeland, Schotland, Ierland, Zwitserland ,Frankrijk en natuurlijk Duitsland.

Tegen de avond staat het veld vol. Kennis maken, biertje drinken, avonturen vertellen.

De meesten gaan naar het noorden. Stroomafwaarts.

Ik doe mijn inkopen bij de Norma, bijna om de hoek. Net voor de eerste regendruppels vallen ben ik weer terug.

Een half uurtje later plenst het. De meesten schuilen in het sanitaire gebouw. Weer een biertje erbij , overal liggen de mobieltjes op te laden.

Weer droog, iedereen gaat zijn eten klaarmaken.

Krafft langs het Canal du Rhone Rhein

Kraft

Het stadje "Krafft",

al lange tijd fiets ik langs het kanaal. Het wordt langzamerhand tjd om wat te rusten en te eten.

Volgens de beschrijving is er een restaurant in het stadje Krafft langs de route.

Ik rij de kanaalbrug over en inderdaad in de hoofdstraat is een restaurant .

De smalle stoep naar het restaurant word geblokkeerd door stoepborden en vlaggen van, wat ik dacht een knutsel/ speelgoed winkel. Ik worstel mij er langs en kom bij het restaurant aan dat gesloten is.

Ik terug, worstel mij weer langs de reclame van de speelgoedwinkel en zie door het raam een toonbank met levensmiddelen.

Een koffiemachine. Gered. Heerlijke koffie en een half stokbrood met Curry-Chicken en dat neem ik 2 maal.

De Rijnval

Een groot natuurgeweld wat ik nog niet vaak gezien. Waar ik met open mond heb staan kijken.

Een indrukwekkend geruis en lawaai komt mij van verre al tegemoet.

Massa´s auto, wandelaars ,fietsers reisgroepen, autobussen, leiden mij naar beneden de berg af naar de waterval ofwel de rijnval.

Camping de Lorrelei,

bereik ik na een hete zonnige tocht met uitzonderlijke vergezichten op de talrijke burchten op de bergflanken langs de rijn.

Alleen het wegdek is zeer hobbelig door slecht onderhoud. Ik moest mij zeer concentreren om geen brokken te maken.

Desc:

Kanuclub in Worms 2 dagen verblijf.

Een hartelijk welkom door Gabi en haar Nederlandse man.

Heerlijk rustige camping.

Redelijk sanitaire, een gevulde koelkast met drank , waaruit men zelf nemen kan en de betaling gewoon in de pot kan gooien.

Alleen moet je hier een flinke voorraad Autan hebben.

Om de vele jeuk van muggenbeten te bestrijden heb ik een fles azijn gekocht.

Verder een goede plaats om uit te rusten.

De stad Worms zelf was zeker een bezoek waard.

Speyer-Germersheim-Leimersheim-Jockgrim-Karlsruhe

Jeugdherberg Speyer

Desc:

Ik nader Speyer, drukke stad ik vindt mijn richting de jeugdherberg .

Het natuurvriendenhuis is gesloten wegnes verbouwing.

DE herberg is mooi gelegen nabij de rivier.

Inchecken en op Stads verkenning.

wandeling door de stad

Wandeling door Speyer

Ik wandel door de stad, neem foto`s van een bronzen pelgrims standbeeld. wandel over de pleinen en door het park.

Bezoek de kathedraal. Ik zoek een snelle hap.De " Kochlöffel" heb ik gevonden via Maps gevonden en bestel een burger,pommes en cola.

Daarna nog even rondsnuffelen en dan weer terug naar de herberg.

Strand in Speyer

Desc: Hier kan je chillen

Als ik de jeugdherberg uitloop dan hoor ik braziliaanse muziek.

Ik ga op de muziek af en kom op een oase terecht. Zand, chilbanken , strandstoelen een reusachtige bar.

Alle stoelen zijn bezet. Het is hier feest. Gewoon genieten, alsof ik op Majorca ben.

Ga pas weer naar mijn kamer als de lichten uitgaan en iedereen naar huis is.

Ontbijt waar kan ik zitten? Ik krijg een tafeltje met een naam en datum van eergisteren. Maakt niet uit ik bedien mij rijkelijk en koffie, jus d`Orange, broodjes, beleg en neem uitgebreid de tijd.

Karlsruhe-Lauterbourg-Drusenheim-Gambsheim-Rheinau-Kehl

Jeugdherberg Karlsruhe

De trein vanaf Speyer .

Nu op zoek naar de jeugdherberg in de stad.

Met Maps vind ik de herberg.

Hier blijf ik 2 of 3 dagen vanwege het te verwachten slechte weer.

Een karig verblijf , geen ontbijt en geen avondeten, koffie uit de automaat.

Ik benut de tijd tussen de buien door om de stad te bezoeken.

Loop door de binnen stad die met allerlei tramrailsen doorkruist wordt, en je het gevoel krijgt door alle kanten overreden te worden door rinkelende tram bellen.

Alles loopt hier door elkaar.Ik zie geen zebrapaden.

Op de stadsbanken naast de talrijke bomen zetten de straatartiesten hun beste beentje voor , metz trommels gitaren , blaasinstrumenten. Alles klinkt hier door elkaar.

Geef mij de ruste van de route maar.

Brandalarm

Desc:

Ik word ergens door wakker.

Een soort sirene realiseer ik mij.

Ik kijk de gang door en zie aan het einde een nevel.

Oh Oh.

Ik pak mijn; jack, handy, portemionee en loop de trap af van alle kanten komen andere gasten aan rennen.

We staan allen buiten als de brandweer arriveerd. Met gasmaskers lopen de helden naar binnen.

Vals alarm. Blijkt later dat een baldadige jonge bedronken knul een brandblusser leeggespoten te hebben. Waardoor het alarm geaktiveerd werd.

Rijn Rhone kanaal

Simpel langs het water fietsen

Het Rijn Rhone kanaal

STolhofen

Freizeitcenter Camping bij Stolhofen

Desc:

Weer een grote camping , Ik krijg een plaats tussen allerlei vaste camping gasten.

Alles afgeperkt , overal lopen er honden. Wel een mooi plaatsje aan het water.

Mooi sanitaire, fijne camping winkel waar ik direct mijn avondmaal koop en broodjes voor mijn ontbijt bestel.

Naast mij staat een ouder echtpaar met kleinkinderen waar ik later gezellig met praat .Oud voetbal trainer.

s,Morgens word ik uitgenodigd op de ochtend koffie en krijg er ook nog een broodje bij. Dan pakken we alle onze zaken weer in , zij gaan weer naar huis , de vakantie zit erop.

Ik ga verder en heb gelukkig nog heel wat mooie tochten en dagen voor mij.

camping Vauban

Desc: http://www.camping-vauban.fr

In Frankrijk weet ik nog niet precies waar ik tercht zal komen.

Onderweg langs het krijg ik af en toe gezelschap van een jong stelletje uit Zwitserland.

Zij rijden ook naar het zuiden. Zij houden er een pittig tempo in. Het is een beetje wisseling van de wacht.

Als zij pauseren om ergens een drankje te nemen rij ik door en als ik pauseer komen zij weer groetend voorbij.

Onderweg helpen wij elkaar om de goede weg te vinden wat bij sommige dorpen wel even zoeken is om op de juiste kant van het water te blijven.

Zo tegen 16.00 naderen wij een splitsing waar de jongelui besloten om nog naar FreIburg door te fietsen, alwaar ze bij familie overnachten konden.

Wij wensen elkaar een goede reis toe.

Ik sla linksaf naar de camping Vauban die 500 meter verder op zou moeten liggen.

Een droom van een verblijfplaats , klein, hartelijk ontvangst.

Ik ben de enige kampeerder met een tent.

Eigen veldje , met overal bloemen om mij heen. Verder op de camping staan wat houten blokhutten, en daar achter een aantal vaste kampeerders. Meer is er niet.
Er staat een grote witte tent met tafel en banken, koelkast, stroomaansluiting, BBQ speciaal voor de fietsers.

Hier neem ik eenvoudig een extra rustdag.en bezoek ik morgen de stad Colmar.

Colmar , stadsbezichtiging

Stadsbezichtiging in Colmar

Desc:

De zon schijnt, mooi weer voor een stadsbezichtiging.

Comar, ik had er nog nooit van gehoord, maar op de route kwam de naam iedere keer weer tegen op de aanwijsborden.

Door de bossen, de stroom fietsers volgend kom ik in de stad aan.

Indrukwekkende gebouwen, met als gevolg rijen van toeristen. Nou ja, ik ben ook een van de vele.

Ik bezoek het museum van de beeldhouwer Bartholdi van het Amerikaanse vrijheidsbeeld.

Deze Franse beeldhouweren en ontwerper van het Vrijheidsbeeld, Frédéric Auguste Bartholdi werd geboren in Colmar in 1834.

Midden op pleintje staat een ander ontwerp van hem, ook zoiets van vrijheid uitbeeldend. Drie figuren die de wereldbol boven zich uit dragen.

Je moet in Colmar ook "Klein Venetie" bezocht hebben, heb ik dus ook gedaan , 2 straatjes met grachten. Net Amsterdam in miniformaat

Langs het Grand-Canal-d´Alsace

Langs het Canal d´Alsace

Desc:

Vanuit de Camping in Neuf-Brisach kies ik ervoor om langs het water naar het zuiden te fietsen, inplaats op de aangegeven route op de kaart die langs en over een onverharde dijkpad loopt.

Via Vogelgrun, Geiswasser, Nambsheim, Blodelsheim, Chalmpe om door het dorp Ottmarsheim te komen.

Dit was een goede keuze. Ik kreeg de tip van een oudere heer die schijnbaar dagelijk een Grote tour maakt op zijn racefiets.

Letterlijk zegt hij " Als je werkelijk iets mooi wilt beleven moet je aan de Franse zijde blijven en de kerk St.Pierre-et Paul in Ottmarsheim bezoeken, dan door gaan langs Homburg en daar een " nep kasteel" bekijken.

Indwerdaad de route was ontspannend en het kerkje had een middeleeuwse sfeer waar je stil van wordt.

1000 jaren oud.Naar Indrukwekkend. Zo stil en geen mens te bekennen. Dat zijn de mooie onverwachte avonturen die je meemaakt.

Reichenau

reichenau

Desc: verblijf van 3 dagen op het groenteneiland

Ik probeer op het eiland Reichenau te komen. De eerste gelegenheid van een overtocht gaat niet door, het is zaterdag en wordt er niet gevaren. Of is het misschien het slechte weer? Ik zet mij mistroostig op een bank en eet mijn testerend brood op.

Er komen veel wandelaars met regnkleding en paraplus langs die mij meelijwekkend aankijken.

Dan maar verder. Bij een dorp verder op neem ik een fotos van tientalle paraplus die in de lucht hangen.

Regina belt ze zit achter de computer en vertel dat ik iets te ver ben doorgereden.

Een dorp terug gaat er een pondje.

Ik terug. Bij een overdekte steiger zit de kapitein met zijn vrouw onder een afdak te schuilen.

" Schipper kan ik overvaren?"

Ja dus.

," precies om drie uur".

Geen minuut later had ik aan moeten komen.

Ik ben alleen aan boord.

Harde wind en slagregens geselen nu het kleine veerpondje. Een avontuur.

Bij aankomst op het eiland komt het water nog steeds met bakken uit de hemel vallen . Ik duik direct het restaurant tegenover de steiger in.

Heerlijk koffie met taart. Ik bel de verschillend adressen die Regina heeft opgezocht. Allemaal vol geboekt.

Ok, dan niet dat wordt dan de camping opzoeken.

Eerst bestel ik een bord frites met een hamburger, in de hoop dat de regen welleens zal stoppen .

dag 1 in Reichenau

Desc: Regen

Na een natte tocht over het eiland de camping gevonden.

Inchecken en dan afwachten tot het enigzins met regenen ophoud.

Er is een huiskamer voor de trekkers aanwezig. Warm. boeken, tijdschriften en een keuken met magnetron en kookgelegenheid. Na 3 uur het is eindelijk wat droger. Over talrijke plassen spingend bereik ik het veldje.

Mijn tentje staat net en dan begint het weer te regenen. Vanuit de bar klinkt uitnodigende muziek, barstens vol.

Ik zoek een plaatsje op het lege terras, het zijn geen echte doorzetters daar in de bar.

Bestel een Radler. Kijk naar het gedrang aan de rokerstafel. Mannen staan buiten vrouwen blijven binnen zitten, zo te zien zijn het allemaal schijnbaar vaste gasten.

Daarna ga ik in de kleine campingwinkel ga ik op avontuur uit,een uitgebreide keuze voor kinderen, chips cholade, lolly,s, limonades, Weinig keuze voor mijn diner. Ik koop wat broodjes en worst en 2 blikjes bier. Op een schoolbord bij de bar staat de weersverwchting voor de komende dagen; regen. Nou ja morgen zie ik wel verder.

dag 2 op Reichenau

Desc:

Na een regenachtige stormnacht. met 2 keer toiletgangen door de regen, vanwege het bier, boek ik een kamer. Breng mijn bagage onder, maar wacht met de tent tot het wat droger is. Heerlijk bed met witte lakens, vloerverwarming , tafeltje en stoel.

Tegen de middag droog, ik sleep mijn tent de kamer in leg alles op de warme vloer en onder het bed om te drogen. Het lijkt wel een uitdragerij.

Van het thuisfront heb ik de bezienswaardigheden op papier mee gekregen, als het droog is ga ik erop uit.

Als eerste staat een bezoek aan de stad Konstanz op mijn lijst. Dit was eigenlijk mijn einddoel van de Rijnroute.

dag 3 op Reichenau

Desc:

Op mijn tochten over het eiland , bezoek ik alle bezienswaardigheden die er te bieden zijn, kerken, kloosters, kapellen.

Maar ook een heerlijke bakkerij die huisgemaakte soepen serveert.

Bij het groentenstalletje ernaast koop ik mijn degelijkse vitaminen.

Op een terrasje bij het restaurant van de jachthaven lekere koffie met quarktaart.

Onderweg natuurlijk broogje braadworst voor de snelle hap.

Ik zie dat het veerpontje wegens het slechte weer de afvaarten drastich heeft verminderd. Goed om te weten.

Mijn planning om verder te gaan moet ik aanpassen, nu via het station van Reichenau naar Singen.

camping Huningue

Desc: http://campinghuningue.free.fr/

Langs het kanaal richting Bazel .Voor het bereiken van de stad wil ik een onderkomst hebben want in Bazel zijn de prijzen hoog.

De kamping is een kanu-club, aardig veldje voor kampeerders, maar het sanitair is van voor de oorlog kan je wel zeggen.

Afvoer van de douches liep onder de deur door in de goot. Schoonmaak heb ik niet gezien

Tenminste niet in de zomer van 2017.

Het personeel had meer aandacht voor het bier.

De volgende dag over de beroemde Dreiländebrucke richting Bazel.

Waldshut am Rheim

Waldshut-Tiengen

Desc: Van de nachtmerie in een mooie droom.

Een droom van een camping na de nachtmerie van de vorige dag.

Hartelijk welkom, schoon sanitair,

Een stel medefietser die gisteren ook in Huninque waren bekijken ook met open mond de sanitaire gelegenheid.

Ja ik kon alleen maar bevestigen dat dit een droom was.

Heerlijk restaurant , mooi terras aan de oever van de Rijn.

Het personeel zeer behulpzaam met het naar huis sturen van mijn kaarten die, nu ik zover gekomen ben, overbodig zijn.

Desc:

Bazel door kruisen is een heel andere aard van fietsen.

Ten eerste moet je in de goede richting en op de goede weg proberen te komen.

Dus ik rij achter een medekampeerder aan.

Die slaat dus voor mij te vroeg af naar het station.

Ik rij verder en verkeerd-

Vraag de weg. Maar zo s,morgens vroeg is iedereen schijnbaar haastig op weg naar het werk.

Ja, je moet eenvoudig naar de Rijn rijden , maar voordat dat eindelijk gebeurd was, was er geruime tijd voorbijgegaan.

Mijn orientatie is vandaag niet wat het zijn moet. En de grote stad dat heb ik gehad.

Ik doe dan geen moeite niet om de stad te bezoeken.

Zeker als je de rust van de laatste dagen in de natuur hebt beleefd.

Maar goed uiteindelijk een brug, alleen 1 te vroeg en aan de verkeerde kant.

Maar uiteindelijk ik heb de goede richting gevonden nu stroomopwaarts.

Stein am Rheim

Desc: In Zwitserland

Zwitserland,

In het dorpje Stein am Rheim loop ik tussen talrijke toeristen massa,s door.

Ik ben niet de enige fietser die op zoek is naar de dichtsbijzijnde camping.

Een club Duitse oudere heren staat te twijfelen, te argumenteren wat ze zullen doen.

Even later rijden ze verder langs het water.

Ik rij in de richting waar een luxe uitziend boord met "camping" erop heenwijst.

Ik sta voor een verpieterd hotel met een gescheurd reclame doek boven de ingang van de camping.

Ja soms doe je dingen waar je spijt van krijgt.

Ik check in, tot nu toe het duurste verblijf. 17,50 euro

Sanitaire wankelig, amateuristisch bijeen getimmerd douche wanden, met verroeste haakjes op de deuren en op het warme water moet je in je blootje lang wachten.

Later in het benzinestation aan de overkant tegenover het hotel, wat te koop staat, vraagt de juffrouw mij meelijwekend of ik op de camping sta. Dat zegt denk ik genoeg over de kamping.

Desc: Uitvlucht naar Konstanz

Uitvlucht naar de stad Konstanz

Dit is oorspronkelijk mijn einddoel van mijn reisje langs de Rijn.

De route is simpel , je rijdt van het eiland af, dan kom je bij het station van Reichenau dan eenvoudig de spoorlijn volgen en je eindigd vanzelf in de grote stad.

Dan even zoeken waar het stadspark is en het standbeeld dat je gezien moet hebben.

Het stadspark is heerlijk rustig , vanaf een bankje geniet ik van alle bedrijvigheid om mij heen.

Vanuit het park heb ik een mooi uitzicht naar het draaiende beeld.

Tengen

tengen

Desc: verblijf van 3 dagen in tengen

Verblijf van 3 dagen in het Gasthoff

Singen

Desc:

Met de trein naar Singen.

Dit omdat er vanwege het slecht weer geen pond naar het vaste land-

Over de landengte richting station van Rechenau.

Desc:

Fiets; Kettler , 3 x 8 versnelling Acera Shimano , tandwielen voor 42,32,22 , achter 11,22,32. rvs ketting.

Belkompas. Km teller. Montainbike trappers Shimano. Schwalbe Marathon plus 42 mm banden.

Tassen; Ortlieb,achter Backrollers en voor Lowriders, stuurtas. Fietsreparatieset en gereedschap.

2 waterflessen kunststof.

Tent; Ferini, Lighttent 2, onderzeiltje, ledlampje.

Donzen slaapzak, Isomat zelfopblaasbaar

Koken; Jetboil, Primus pannetje, gascartridce. kampeerbestek, grote kunststof mok met afsluitbare deksel.

Kleding; Mammoet afritsbare lange broek, Outdoorjack, 2 Merino onderhemden, Merino wollen jack met capusjon, 1 flanell overhemd, 3 microfaser onderbroeken, 2 korte fietsbroeken met polster, 2 fietsshirts,3 paar sportsokken, Mammoet regenjack Goretex, Regenbroek Goretex. 1 paar Vaude hoge overschoenen. Buff, fietshandschoenen. Slaap T-shirt, lange majo. Keen sandalen.

Toillet tas.

Medicijnen, Autan, verband, schaartje, veiligheidsspelden, zonnecreme ,reserve ( zonne) bril

Mobiel; LG8, als camera en routeplanner.

Oplader; USB werk , werkt op mijn naafdynamo, om de mobiel en Powerpack op te laden

Powerpack; 10.000.mAmp

Bike-Linegidsen ; Rijnroute , grotere overzicht kaart.

navigatie

Kaartenmateriaal en GPS navigatie

Desc:

Ik heb o.a gebruik gemaakt de boekjes van Bike-Line , de kaarten Uitgeverij http://www.publicpress.de . Leporello Radtourenkarte 1:50.000.

Rhein-Radweg Nr.4 Speyer-Köln en

Rhein-Radweg Nr. 2 Bodensee-Basel.
Goede watervaste kaarten, met bezienswaardigheden vermeld.

Ik moest natuurlijk de kaarten van achter naar voren lezen ( mijn route was stroomopwaarts).

Routeplanners op internet

De meeste routeplanners op het internet zijn niet geschikt voor de fiets, omdat het kaartmateriaal voor auto's is gemaakt en de routes vaak over ongeschikte wegen leiden.

Gelukkig zijn er speciale fietsrouteplanners ontwikkeld. Voor Nederland is er een prima recreatieve fietsrouteplanner van de Fietsersbond, die de routes van het landelijke LF-netwerk en het fietsknooppuntennetwerk volgt. Je kunt knooppunten naar believen met elkaar verbinden en de route die dat oplevert kun je als gpx-track in je gps-apparaat laden. Of je volgt gewoon de knooppuntennummers, natuurlijk. Je kunt ook voor een "doorfietsroute" kiezen, dan volg je de snelste route die voor een fietser geschikt is.

GPS-navigatie

Bij steeds meer routebeschrijvingen en routeboekjes wordt een gpx-track geleverd. Als je zo'n bestand in je gps-navigatieapparaat laadt, is verkeerd rijden voorgoed verleden tijd. Veel smartphones zijn eveneens als navigatieapparaat te gebruiken, bijvoorbeeld met de programma's Locus (Android) en OsmAnd (Android), die gebruikmaken van de gratis OpenStreetMap- en OpenCycleMap-kaarten. Je kunt de kaarten ook voor vertrek deels in je smartphone laden (cachen), zodat je onderweg in het buitenland geen dure dataverbinding nodig hebt.

Inmiddels is het met een standaard smartphone geen probleem meer om een hele dag te navigeren zonder dat de accu leeg raakt. Neem zo nodig een powerbank mee om de accu onderweg te kunnen bijladen.

Eeen geweldig oplaadsysteem is USB-werk van Busch & Müller wat op de naafdynamo werkT Klein en effectief

De Vakantiefietser biedt een up-to-date pdf-overzicht van de navigatiemogelijkheden met een smartphone.

Zelf een GPS-track voor je navigatieapparaat maken is onder meer mogelijk met bikeroutetoaster, een online routeplanner op basis van Google maps en Openstreetmap, waarbij je kunt instellen dat je een fietsroute wilt maken.

Heel veel gpx-tracks van langeafstandsroutes in Europa vind je op biroto (Bicycle Routes & Tours).

Duitsland

Knooppuntroutes zijn in Duitsland onbekend, maar er is wel een zeer uitgebreid net van fietsroutes, vaak uitstekend bewegwijzerd. Bij de Duitse fietsersbond ADFC vind je een uitstekend overzicht van fietsroutes in Duitsland. Veel printbaar kaartmateriaal en fietsroutes tussen Duitse steden biedt http://www.radweit.de. Het loont zeker de moeite deze website wat beter te bestuderen, ondanks de onoverzichtelijkheid.

Frankrijk: voies vertes

In Frankrijk vind je steeds meer echte fietspaden en lange-afstandsfietsroutes, zoals te zien in een interactief overzicht van voies vertes. Klik op een traject en je krijgt een gedetailleerd overzicht.

De Fietsvakantiewinkel heeft een behoorlijke voorraad detailkaarten van de gehele wereld. Bijna 5000 kaarten en boeken zijn online te bestellen.

Donner in Rotterdam heeft een grote reisgidsenafdeling met veel kaarten.

De beste fietskaarten

Goede kaartenseries voor fietstoeristen:

Nederland: de ANWB-fietskaarten op schaal 1:50.000, waarop alle verharde en onverharde fietspaden en ook de knooppunten met onderlinge afstanden staan aangegeven. De serie beslaat 20 kaarten, die € 8,95 per stuk kosten (ANWB-leden €8,50 per stuk). Het nadeel van de gedetailleerde schaal van deze kaarten is dat je al snel diverse kaarten nodig hebt voor een wat langere tocht. Een alternatief is de ANWB Fietsatlas Nederland op schaal 1:100.000.

Tip: Scan en print de benodigde kaarten van de atlas als je een tocht gaat maken.

Adressen en links

Moltkestr.24, Karlsruhe, Deutschland

Start van de Rijnroute in Bamberg

bamberg hostel

Desc:

Eerst een overnachting in het Backpackers hostel in Bamberg.

Morgen reis ik met de Flixbus naar Utrecht en dan naar Den Haag met de trein.

flixbus

Desc:

dan met de trein naar Den Haag waar mijn dochter woont.

Voor ik de grote fietstocht begin eerst nog even wat daagjes samen doorbrengen.

Den Haag

Desc:

Na heerlijke daagjes met mijn kinderen doorgebracht.

Dan is het tijd om te vertrekken.

huisonderweg.nl

Overnachting is al geregeld in Roermond

Een voor mij bekend adres Van de stichting 'Vrienden op de Fiets'-

Ben er al vroeg dus even tot rust komen in het nabij gelegen park.

Inchecken, ik krijg een leuke zolderkamer.

Daarna nog even en romannetje doorbladeren en oogjes toe.

Www.huisonderweg.nl is de website van de familie.

Roermond - Düren/Echtz

Uiteindelijk toch Düren bereikt en de camping "am See" gevonden.

Ik sta met 2 andere Hollanders op het tentveld.

Schweinheim Camping Katzenloch

Düren-Schweinheim/Euskirchen

Desc: Kleine private camping zeer idelische en sprookjes achtig kosten 7,50

Na een aangename fietstrip volgens Google Maps kom ik bij Schweinheim aan

kosten 7,50

Desc: richtng de rivier

Vanaf Euskirchen is de route die uitgezocht is alleen maar berg/heuvel af.

Ik ga dus letterlijk en figuurlijk tegen de stroom in.

Römische pelgrims

Op weg op de eeuwenoude pelgrimsweg

Remagen

camping zoals alle andere niks bijzonders

Desc: camping bij remagen.

De tent alvast maar opgezet en dan de brugrestanten van Remagen bezichtigen.

Op zoek naar de vele camping bij Mainz

Desc: Volgens de kaart moeten hier een groot aantal campings zijn.

Kanoclub Wiesbaden

Desc:

Vanaf de hoge brug had ik prachtig uitzicht over de rivier.

Ja

Desc:

Met het mooiste weer wat ik tot nu heb gehad nader ik de stad Mainz.

Vanuit Wiesbaden op de brug naar Mainz neem ik even de tijd en maak een foto.

Dat stad zelf heeft last van naweeen van de zomerfeesten.

Camping Kehl am Rhein

Camping Kehl.

Ik ben weer te vroeg om direct in te checken Pas na 15.00 uur.

Neem een biertje op het terras.

Het aantal campers is hier reusachtig.

Kijk dat maakt het wachten weer goed.

In de loop van de middag komen er nieuwe avonturiers op de fiets aan.

Een Duitser, een Itamiaan uit Belgie, in de late avond een Fransman .

Zo leer men iedere keer wat nieuws.

Simon de Duitser kookt een astronauten menu op gas. Schoon en snel

Mijn menu is een Uncle´s Ben rijstzakje en kalkoenvlees uit blik. Ook op gas.

Desc: zoek tocht naar campings

De Brug daar met men geweest zijn.

Het wachten in de rij was het waard.

Morgen dus de Franse kant van de Rijn nemen. Lijkt mij een uitdaging.

***

Met de kompas door de stad.

Desc:

Af en toe heerlijk koffiepauze maken zonder dat er iemand op de koffie komt.

Heerlijk 60 km ongedwongen fietsen tot mijn volgende stopplaats. Neuf-Brisach.

Vanuit Mainz-

doel voor vandaag Koblenz

Aan de overkant van het water zie ik de Stad Koblenz liggen.

De meesten gaan naar het noorden. Stroomafwaarts.

Weer droog, iedereen gaat zijn eten klaarmaken.

Krafft langs het Canal du Rhone Rhein

Kraft

Het stadje "Krafft",

Ik rij de kanaalbrug over en inderdaad in de hoofdstraat is een restaurant .

De Rijnval

Een indrukwekkend geruis en lawaai komt mij van verre al tegemoet.

Camping de Lorrelei,

Desc:

Kanuclub in Worms 2 dagen verblijf.

Een hartelijk welkom door Gabi en haar Nederlandse man.

Heerlijk rustige camping.

Alleen moet je hier een flinke voorraad Autan hebben.

Om de vele jeuk van muggenbeten te bestrijden heb ik een fles azijn gekocht.

Verder een goede plaats om uit te rusten.

De stad Worms zelf was zeker een bezoek waard.

Speyer-Germersheim-Leimersheim-Jockgrim-Karlsruhe

Jeugdherberg Speyer

Desc:

Ik nader Speyer, drukke stad ik vindt mijn richting de jeugdherberg .

Het natuurvriendenhuis is gesloten wegnes verbouwing.

DE herberg is mooi gelegen nabij de rivier.

Inchecken en op Stads verkenning.

wandeling door de stad

Wandeling door Speyer

Daarna nog even rondsnuffelen en dan weer terug naar de herberg.

Strand in Speyer

Desc: Hier kan je chillen

Als ik de jeugdherberg uitloop dan hoor ik braziliaanse muziek.

Ga pas weer naar mijn kamer als de lichten uitgaan en iedereen naar huis is.

Karlsruhe-Lauterbourg-Drusenheim-Gambsheim-Rheinau-Kehl

Jeugdherberg Karlsruhe

De trein vanaf Speyer .

Nu op zoek naar de jeugdherberg in de stad.

Met Maps vind ik de herberg.

Hier blijf ik 2 of 3 dagen vanwege het te verwachten slechte weer.

Een karig verblijf , geen ontbijt en geen avondeten, koffie uit de automaat.

Ik benut de tijd tussen de buien door om de stad te bezoeken.

Alles loopt hier door elkaar.Ik zie geen zebrapaden.

Geef mij de ruste van de route maar.

Brandalarm

Desc:

Ik word ergens door wakker.

Een soort sirene realiseer ik mij.

Ik kijk de gang door en zie aan het einde een nevel.

Oh Oh.

Rijn Rhone kanaal

Simpel langs het water fietsen

Het Rijn Rhone kanaal

STolhofen

Freizeitcenter Camping bij Stolhofen

Desc:

Alles afgeperkt , overal lopen er honden. Wel een mooi plaatsje aan het water.

Ik ga verder en heb gelukkig nog heel wat mooie tochten en dagen voor mij.

camping Vauban

Desc: http://www.camping-vauban.fr

In Frankrijk weet ik nog niet precies waar ik tercht zal komen.

Wij wensen elkaar een goede reis toe.

Een droom van een verblijfplaats , klein, hartelijk ontvangst.

Ik ben de enige kampeerder met een tent.

Hier neem ik eenvoudig een extra rustdag.en bezoek ik morgen de stad Colmar.

Colmar , stadsbezichtiging

Stadsbezichtiging in Colmar

Desc:

De zon schijnt, mooi weer voor een stadsbezichtiging.

Door de bossen, de stroom fietsers volgend kom ik in de stad aan.

Langs het Grand-Canal-d´Alsace

Langs het Canal d´Alsace

Reichenau

reichenau

Desc: verblijf van 3 dagen op het groenteneiland

Een dorp terug gaat er een pondje.

" Schipper kan ik overvaren?"

Ja dus.

," precies om drie uur".

Geen minuut later had ik aan moeten komen.

Ik ben alleen aan boord.

Harde wind en slagregens geselen nu het kleine veerpondje. Een avontuur.

Ok, dan niet dat wordt dan de camping opzoeken.

dag 1 in Reichenau

Desc: Regen

Na een natte tocht over het eiland de camping gevonden.

Inchecken en dan afwachten tot het enigzins met regenen ophoud.

dag 2 op Reichenau

dag 3 op Reichenau

Desc:

Maar ook een heerlijke bakkerij die huisgemaakte soepen serveert.

Bij het groentenstalletje ernaast koop ik mijn degelijkse vitaminen.

Onderweg natuurlijk broogje braadworst voor de snelle hap.

camping Huningue

Desc: http://campinghuningue.free.fr/

Tenminste niet in de zomer van 2017.

Het personeel had meer aandacht voor het bier.

De volgende dag over de beroemde Dreiländebrucke richting Bazel.

Waldshut am Rheim

Waldshut-Tiengen

Desc: Van de nachtmerie in een mooie droom.

Een droom van een camping na de nachtmerie van de vorige dag.

Hartelijk welkom, schoon sanitair,

Ja ik kon alleen maar bevestigen dat dit een droom was.

Heerlijk restaurant , mooi terras aan de oever van de Rijn.

Desc:

Bazel door kruisen is een heel andere aard van fietsen.

Ten eerste moet je in de goede richting en op de goede weg proberen te komen.

Dus ik rij achter een medekampeerder aan.

Die slaat dus voor mij te vroeg af naar het station.

Ik rij verder en verkeerd-

Ik doe dan geen moeite niet om de stad te bezoeken.

Zeker als je de rust van de laatste dagen in de natuur hebt beleefd.

Maar goed uiteindelijk een brug, alleen 1 te vroeg en aan de verkeerde kant.

Maar uiteindelijk ik heb de goede richting gevonden nu stroomopwaarts.

Stein am Rheim

Desc: In Zwitserland

Zwitserland,

In het dorpje Stein am Rheim loop ik tussen talrijke toeristen massa,s door.

Ik ben niet de enige fietser die op zoek is naar de dichtsbijzijnde camping.

Even later rijden ze verder langs het water.

Ja soms doe je dingen waar je spijt van krijgt.

Ik check in, tot nu toe het duurste verblijf. 17,50 euro

Desc: Uitvlucht naar Konstanz

Uitvlucht naar de stad Konstanz

Dit is oorspronkelijk mijn einddoel van mijn reisje langs de Rijn.

Vanuit het park heb ik een mooi uitzicht naar het draaiende beeld.

Tengen

tengen

Desc: verblijf van 3 dagen in tengen

Verblijf van 3 dagen in het Gasthoff

Singen

Desc:

Met de trein naar Singen.

Dit omdat er vanwege het slecht weer geen pond naar het vaste land-

Over de landengte richting station van Rechenau.

2 waterflessen kunststof.

Tent; Ferini, Lighttent 2, onderzeiltje, ledlampje.

Donzen slaapzak, Isomat zelfopblaasbaar

Toillet tas.

Mobiel; LG8, als camera en routeplanner.

Powerpack; 10.000.mAmp

Bike-Linegidsen ; Rijnroute , grotere overzicht kaart.

navigatie

Kaartenmateriaal en GPS navigatie

Rhein-Radweg Nr.4 Speyer-Köln en

Rhein-Radweg Nr. 2 Bodensee-Basel.
Goede watervaste kaarten, met bezienswaardigheden vermeld.

Routeplanners op internet

GPS-navigatie

Duitsland

Frankrijk: voies vertes

Donner in Rotterdam heeft een grote reisgidsenafdeling met veel kaarten.

De beste fietskaarten

Goede kaartenseries voor fietstoeristen: